Måndag

Idag är jag verkligen måndagstrött! Blä. Kan inte sluta gäspa och ännu värre var det när klockan ringde imorse... Men det var bara till att stiga upp och ta sig till jobb. Har inte varit en jobbig dag, på förmiddagen satt jag i möte och sen gick jag hem redan halv två. :} Nu sitter jag här och halvsover, väntar på att sambon ska komma hem så vi kan ta oss en powerwalk innan middagen ska lagas. Det behövs efter helgens godheter.

Middagen idag ska bli Paneng Gai - Thailändsk currykyckling med nudlar. Mums! Det är ngt jag rekomenderar.
Kan skriva receptet här för 2 personer ¬

250 g kycklingfilé
1st liten gul eller röd lök
2,5 tsk röd currypasta
1,5 dl kokosmjölk
1,5 st limeblad
Salt
{Olivolja till stekning}

Tillbehör: Äggnudlar


Skala och finhacka lök. Skär kycklingen i små bitar.
Hetta upp lite olja i en (wok-)panna och stek kycklingen lätt brun. Tillsätt lök och fräs den mjuk i några minuter.
Sänk till medellåg värme och tillsätt sedan salt och currypasta. Låt kryddorna dra in i ca 1 min. Häll sedan över kokosmjölk och lägg i limeblad. Låt småkoka i ca 10 minuter.
Nudlar: Koka upp lättsaltat vatten och lägg i nudlarna i cirka 2 minuter. Häll bort vattnet i durkslag. Skölj av. Häll tillbaka i kastrullen och och blanda i lite olja så nudlarna inte klibbar. Värm upp. 
Lägg upp nudlar på tallrikar och skeda över kycklinggytan.

Tips! Istället för limeblad kan man smaksätta med lite citronjuice. I stället för olivolja kan man ta sesamolja som ger en mer asiastisk tousch.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback